ЛЕСЯ УКРАЇНКА
(1871—1915)
Леся Українка (Лариса Петрівна
Косач) народилася 25 лютого 1871р. у Новограді-Волинському. Мати її —
письменниця Олена Пчілка — і батько — юрист — багато уваги приділяли
гуманітарній освіті дітей, розвивали інтерес до літератури, вивчення мов,
перекладацької роботи. Серед близького оточення майбутньої поетеси були відомі
культурні діячі: М. Драгоманов (її дядько по матері), М. Старицький, М. Лисенко. Все це сприяло ранньому
входженню Лесі в літературу: в дев'ять років вона вже писала
вірші, у тринадцять почала друкуватись. У 1884р. у Львові в журналі “Зоря” було
опубліковано два вірші (“Конвалія” і “Сафо”), під якими вперше з'явилось ім'я —
Леся Українка.
Дитячі роки поетеси минали на
Поліссі. Взимку Косачі жили в Луцьку, а літом — у с. Колодяжне. Серед факторів,
які впливали на формування таланту Лесі Українки, була музика. “Мені часом
здається, — писала вона, — що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет,
та тільки біда, що натура утяла мені кепський жарт”. Цей “жарт” — початок
туберкульозу, з яким вона боролась усе життя. Хвороба спричинилась до того, що
дівчинка не ходила до школи, однак завдяки матері, а також М. Драгоманову, який
мав великий вплив на духовний розвиток Лесі Українки, вона дістала глибоку і
різнобічну освіту. Письменниця знала більше десяти мов, вітчизняну і світову
літературу, історію, філософію. Так, наприклад, у 19 років вона написала для
своєї сестри підручник “Стародавня історія східних народів”.
У 1879р. було заарештовано і вислано до
Сибіру тітку Лесі Олену Косач, яка належала до київського гуртка “бунтарів”,
там же, в Карійській тюрмі, загинула мати її найближчої товаришки — Марія
Ковалевська. Враження тих літ виявилися такими сильними й пам'ятними, що
пізніше ожили у віршах “Віче”, “Мати-невільниця”, “Забуті слова”, “Епілог”.
Ідеалом для поетеси стає герой, який, пробитий списом, шепоче: “Убий, не
здамся!”
З кінця 80-х рр. Леся Українка живе
у Києві.
На початку 1893р. у Львові виходить перша
збірка поезій Лесі Українки — “На крилах пісень”. Збірку відкриває цикл лірики
“Сім струн”, з якого постає образ “бездольної матері” України, що дістає свій
розвиток у циклі “Сльози-перли”. Два наступних цикли — “Подорож до моря” і
“Кримські спогади” — привертають увагу не тільки любов'ю до рідної землі, красою
пейзажних малюнків, а й плином рефлексій ліричного героя, думка якого раз по
раз звертається до проблеми волі і неволі. Серед вміщених у збірці творів
виділяється вірш “Contra spem spero”, що сприймається як кредо молодої
письменниці, декларація її незнищенного оптимізму. Та особливо гостро — як
заклик і гасло — прозвучали у тогочасній суспільній атмосфері “Досвітні огні”.
1892р. у Львові виходить “Книга пісень” Г. Гейне, де Лесі Українці належали
92 переклади. Вона перекладає також поезію в прозі І. Тургенева “Німфи”, уривок з поеми А.
Міцкевича “Конрад Валленрод”,
поетичні твори В. Гюго “Лагідні поети, співайте” і “Сірома”, уривки з “Одіссеї” Гомера, індійські обрядові гімни із
збірки “Ріг-Веди”. Як перекладач Леся Українка додержує принципу змістової точності,
уникає стилізації.
Початок роботи Лесі Українки над
прозовими жанрами пов'язаний з діяльністю гуртка київської літературної молоді
“Плеяда”. Тут готували видання для народу з історії, географії, перекладали
твори російських та зарубіжних письменників; гуртківці писали і власні твори,
які оцінювались на конкурсах. Так були написані і деякі оповідання Лесі
Українки, присвячені переважно соціально-побутовим темам. Вони друкувалися в журналах
“Зоря” (“Така
її доля”,
“Святий вечір”, “Весняні співи”, “Жаль”), “Дзвінок” (“Метелик”, “Біда
навчить”).
У 1894 — 1895 рр. Леся Українка
перебувала в Болгарії у Драгоманова. У Болгарії була написана переважна частина
циклу політичної лірики “Невільничі пісні”. Поетеса говорить, що розстається з
рожевими мріями, із скаргами на долю і сльозами та свідомо приймає свій
терновий вінок. Вона відчуває в собі народження нової людини — як криці у вогні
(“Північні думи”, “О, знаю я, багато ще промчить”). Письменниця підтримує
галицьку радикальну пресу, публікує у львівському журналі “Народ” статтю
“Безпардонний патріотизм” та вірш-памфлет “Пророчий сон патріота”, що є
відгуком на проватіканські статті газети “Буковина”. Це було нове явище в її
творчості — сатира, спрямована проти українського буржуазного націоналізму та
клерикалізму. Твори публікувались під криптонімом “Н. С. Ж.”.
З 1893р. вона перебуває під таємним
наглядом, підтримує тісні зв'язки з особами, які були на засланні і багатьма
студентами “сумнівної політичної благонадійності”.
У 1898р. у “Літературно-науковому віснику”
з'являється стаття І. Франка про творчість Лесі Українки, в якій він ставить
поетесу в один ряд з Шевченком.
1899р. у Львові виходить друга збірка поезій
— “Думи і мрії”. Сюди ввійшли цикли “Мелодії”, “Невільничі пісні”, “Відгуки”,
поеми “Давня казка” і “Роберт Брюс, король шотландський”. Ця збірка засвідчила безсумнівний
злет творчості молодої поетеси.
Комментариев нет:
Отправить комментарий